عینک حیا

                                                                               

این از نسخه های اخیری است که برای یهودیان مذهبی و متعصب ساکن اسرائیل که به اولترا اورتدوکس معروفند پیچیده شده است.

در اسرائیل عینک هایی ساخته شده که باعث اجتناب مردان یهودی از تماس با جنس مخالف میشود. این عینک ها دید آنها را محو می کند. در نتیجه مجبور نیستند در خیابان زنانی را ببینند که لباس های نامناسب به تن دارند.

در تلاش برای باقی ماندن و ادامه دادن شیوه زندگی مذهبیشان، یهودیان اولترا اورتدوکس، همه جا زنان و مردان را از هم جدا می کنند. در اتوبوس، در پیاده رو و در فضاهای عمومی دیگر. زیرا در قوانین کتاب مقدس آنها تماس بین زن و مردی که ازدواج نکرده اند منع شده. و زنان نیز به پوشیدن لباس هایی که آستین بلند و یقه بسته دارند تشویق میشوند.


اجتماع  یهودیان تندرو که گشت های ارشاد غیررسمی در سطح خیابان ها نیز دارند این عینک های عفت و حیا (modesty glasses ) را به مردم می فروشند. این عینک  برچسب هایی برروی خود دارد که دید واضحی تا فاصله چند قدمی جلوی پای فرد قرار میدهد تا از حرکت او ممانعت نشود. اما تصاویر دورتر را محو میکند که شامل زنان داخل خیابان نیز میشود.



                                                    
                                                                          

برای مردانی که دائم تشویق میشوند تا از دایره محدود و منزوی مذهبی خود خارج شده و با دنیای بیرون از جامعه تماس و ارتباط بیشتری داشته باشند، ماشین هایی نیز پیشنهاد شده که اطرافش کاور دارد که دید جنبی و خارجی آنها را تا حدودی بلاک کند؟؟؟؟

                           -----------------------------------------------------------


فرقه هاردی اسرائیل معتقدند سبک پوشش برقع، شامل چادری که کل بدن را می پوشاند با پارچه ای که مانند نقابی به چهره زده میشود توسط (بروریا کرن) رهبر مذهبی اسرائیلی از نو باب شده. او که خود را همیشه در چند لایه پارچه میپوشاند معتقد بود در دنیا حجاب از ابتدا یک سنت یهودی بوده و در کتاب مقدس نیز به آن اشاره هایی شده. رفقه (ربکا) همسر اسحاق بعد از ازدواج به احترام همسر خود دستمالی به سر خود میبست و از آن به بعد حجاب موی سر تبدیل به سنتی یهودی شده. او  ادعا میکرد عکس هایی چهارصدساله؟؟؟ از زنان یهودی دیده که از فرق سر تا نوک پا خود را در پارچه پوشانده بودند.

 
                                     
کرن معتقد بود پوشیدن برقع و پیروی از قانون حیا و عفت، زنان را از چنگال مردان حفظ می کند. یک مرد وقتی بدن زنی را می بیند از نظر جنسی تحریک می شود و به معصیت می افتد. و اگر عملا هم واکنشی نشان ندهد در افکار خود به گناه می افتد. بنابراین زنان با پوشیده برقع عفت خود را حفظ می کنند. کرن در سال 2009 به دلیل آزار و اذیت فرزندان خود و چند کودک خردسال دیگر و انجام رفتارهای خشونت آمیز در دادگاهی در اورشلیم محکوم شده و به زندان افتاد.



-----------------------------------------


                                                                 


این تصویر یک حاخام یهودی است. مطابق آیین یهود، دیدن قبرستان یا عبور از بالای آن و یا تماس با جسد مرده (مگر هنگام مراسم تشییع جنازه نزدیکان)، موجب ناپاکی میشود. و همچنین تماسو نشستن کنار زنان در فضاهای عمومی نیز ممنوع است و منجر به ناپاکی فرد میشود.

این جدایی و پرهیز از جنس مخالف به حدی است که این گروه هنگام برقراری روابط زناشویی در بستر نیز ملحفه ای به تن می کنند که البته سوراخهایی در آن تعبیه شده .چون دیدن بدن همسر نیز در مذهب آنها ممنوع است.

 رابی یوسف شالوم الیاشیو رهبر انجمن یهودیان هاردی لیتوانی در اسرائیل اولین بار این فتوا را صادر کرده و البته برای آن راه حلی نیز پیشنهاد داده. هنگامی که هواپیما از بالای قبرستان عبور می کند پیچیدن خود در کیسه پلاستیک ضخیم مجاز است و اشکالی ندارد و پلاستیک مانع بالقوه ای در برابر ناپاکی است.(؟؟؟؟)  ولی در این پلاستیک ها چگونه میشود نفس کشید؟ آیا سوراخهای ایجاد شده برای تنفس خاصیت منع بالقوه آن را باطل نمی کند؟ فرودگاه بن گوریون در اسرائیل به وسیله قبرستان های متعدد کوچکی در اطراف احاطه شده و این مسئله موجب نگرانی  یهودیان مذهبی است و اخیرا شرکت  ملی هواپیمایی اسرائیل (ال آل) با تقاضاهای زیادی از طرف مذهبی ها مواجه شده که ترجیح میدهند در داخل هواپیما جایی بنشینند که خانمی در صندلی بغل آن نباشد.

یهودیان غیر مذهبی این گونه اعمال احمقانه و غیرطبیعی یهودیان اولترااورتدوکس را نمی پسندند و با آن مخالفت می کنند و خود را از این گروه تندرو مذهبی جدا می دانند. اما بحث برسر این است که این یهودیان تندرو، پایه و بیس باورهای خود را از چه منبعی برداشته اند؟  از تورات -

همان کتاب مقدسی که تمامی یهودیان دنیا خود را پیرو آن میدانند. یهودیان غیر مذهبی که سبک زندگی نرمال تری دارند آنهایی هستند که به دستورات و احکام تورات چندان پایبند نیستند. وگرنه به هنگام انتخاب دوست پسر باید سنگسار شوند. یا هنگام خروج از منزل باید مقنعه به سر کنند و ...

 هرچقدر کمتر به قوانین تورات عمل کنید، به همان نسبت متعادل تر زندگی خواهید کرد. این گونه اعمال و رفتار یهودیان، من را دائم به یاد وضعیت کشور خودمان می اندازد. گشت های ارشاد داخل خیابان ها، جدا کردن زن و مرد در محیط هایی چون مدرسه، دانشگاه، اتوبوس و... و آزار و اذیت دختران وپسران جوان هنگامی که با هم در مکانی دیده  شوند و بعضا  عقد کردن اجباری آنها با هم در کلانتری و ده ها مورد دیگر، که درسرزمین مان هرروز شاهد آنیم. با توجه به نفوذ بسیار زیاد یهودیان در اقتصاد، سیاست و مذهب و فرهنگ جامعه ایران حالا می شود حدس زد که این گونه رفتار ها از چه منبعی نشات میگیرد.

 چون  اسلام دین سخت گیری نیست و هر چیزی را گناه نمی داند و نسبت به روابط انسانی و زندگی چنین برخوردی ندارد.


-          قد افلح المومنون. الذین هم فی  صلاتهم خاشعون . والذین هم  عن اللغو معرضون – و الذین هم للزکوه فاعلون.والذین هم لفروجهم حافظون. الا علی ازواجهم او ما ملکت ایمانهم . فانهم غیر ملومین  (مومنون 1-6 ) 

-          ضرب لکم مثلا من انفسکم هل لکم من ماملکت ایمانکم من شرکاء فی ما رزقناکم فانتم فیه سواء تخافونهم کخیفتکم انفسکم کذلک نفصل الایات لقوم یعقلون ( روم  -28 ) 

-          لا جناح علیهن فی آبائهن و لا ابنا ئهن و لا اخوانهن و لا ابناء اخوانهن و لا ابناء اخواتهن ولا نسائهن و لا ما ملکت ایمانهن و اتقین الله ان الله کان علی کل شی ء شهیدا (احزاب  - 55)

        ---------------------------------------------------

و حال به فراز هایی از تورات گوش بسپاریم:

-          اگر کسی دختری را که نامزد نبود فریب داده با او هم بستر شد البته می باید  او را زن منکوحه خویش سازد ...(ثفر خروج – باب 22)

-          اگر کسی برای خود زنی بگیرد و چون بدو درآید او را مکروه داردو اسباب حرف بدو نسبت داده و گوید این زن را گرفتم و چون به او نزدیکی نمودم ، او را باکره نیافتم ، اگر این سخن راست باشد و علامت بکارت دختر پیدا نشود ،آنگاه دختر را نزد در خانه پدرش بیرون آورند ، و اهل شهرش او را با  سنگ سنگسار نمایند تا بمیرد .چونکه در خانه پدر خود زنا کرده. (ثفر تثنیه  -  باب 22  )

            ----------------------------------------------

به راستی سنت و قوانین و احکام جاری در کشور ما به فرامین و آموزه های قرآن شبیه تر است یا تورات؟


    

                           

نظرات 8 + ارسال نظر
Aydin چهارشنبه 27 شهریور 1392 ساعت 10:05

با سلام

عالی است. منتظر ادامه یادداشت ها هستیم.
به امید حصول نتیجه اصلی از این یادداشت ها.

ممنون آیدین. تاسیس این وبلاگ بیشتر از همه مدیون پی گیری ها و کمک های شماست. دوستانی مثل شما سرمایه ارزشمندی برای من هستند.موید باشید.

حامد چهارشنبه 27 شهریور 1392 ساعت 10:07

دستت درد نکند. خیلی جالب بود . به امید موفقیت های هر چه بیشتر برایت هستم..

ممنون.

jkhdfjghlfgj چهارشنبه 27 شهریور 1392 ساعت 10:11

سلام. چه جب یکی بی سر و صدا کار کرد اما بهتره ثفر رو سفر و برقه رو برقع بنویسی و بعد هم وبلاگت کامل دانلود نمی شه چون کدهایی که گذاشتی ایراد داره و در نهایت این راهش نیست و باید به شکل تهاجمی کار کرد نه تله گذاری. زنده باد پورپیرار.
لینک شدی در گروه

کلمه برقع رو درست کردم.ممنون. در زبان عبری کلمه( ثفر - ספך)به معنی کتاب است و جمع آن (ثفاریم).که به بخش های مختلف تورات نیز اطلاق میشود. این لغت را در زبان عبری با حرف سامخ (ס) می نویسند که در فارسی با(ٍث) نشان میدهند.حرف (س) در زبان عبری معادل(ש) میباشد.

موومان چهارشنبه 27 شهریور 1392 ساعت 13:52

سلام و آفرین. خیلی تصمیم خوبی گرفتی که وبلاگ زدی. مطالبت هم فوق العاده کاربردی و جالبن. اونجایی که به آیات قرآن اشاره میکنی، یه کم روی مطلب بیشتر توقف کن و موضوع رو باز کن، تا کسانی که با اون موضوع آشنایی ندارن هم بتونن تا حدودی آشنایی پیدا کنن.

چشم. دفعه بعد رعایت میشه. ممنون که نظرتون رو گفتین.

نیسی چهارشنبه 27 شهریور 1392 ساعت 16:30

سلام علیکم

سرکار خانم naina

این وبلاگ خلاء دیرین نشر ویدئوها و عکس ها و سایر مطالبی را که امکانت نشرشان در وبلاگ بنیان اندیشی به هر دلیلی میسر نبود، پر می کند.

حرکت مهم و ماندگاری را آغاز کردی که صبر و حوصله و وقت زیادی می طلبد و امیدورام در این راه موفق و پایدار باشی.

إن شاء الله

من به سهم خودم هر گونه مطلبی که مناسب نشر در اینجا باشد را در اختیارت می گذارم.

ضمنا به نظرم می توانی بخش مجزایی را برای ویدئوها باز کنی و آپلود کنی. البته یافتن سایت مناسبی برای آپلود ویدئوها کمی کار سختیه. اگر خواستی چنین کاری بکنی خبر بده تا با همکاری بقیه دوستان سایت مناسبی برای اینکار پیدا بشه

یک درخواست داشتم، هر وقت مطلب جدیدی در وبلاگ گذاشتی تو وبلاگ بنیان اندیشی اطلاع رسانی کن

ممنون

سلام. متشکرم. من هم خوشحال میشم اگه بتونم در این زمینه همکاری کنم. اما نشر ویدئو ها احتیاج به اجازه و نظر مدیر پروژه سایت جدید داره.
ازشون میپرسم و تصمیم نهایی را به شما اطلاع میدم.

نیسی چهارشنبه 27 شهریور 1392 ساعت 22:34

با سلام مجدد

مطلب مربوط به مرگ رو خوندم، دقیق و تامل برانگیز بود.

به نظرم مورد دیگری می توان اضافه کرد و آن تبلیغات فراوان و اصرار گسترده بر برگزاری جشن تولد است که فرهنگی کاملا غربی است و در راستای دور کردن انسان ها از یاد مرگ است.

از آن مضحک تر ادا در آوردن های فرقویان دوآتشه در برگزاری جشن تولد برای رییسان فرقه شان است.

مهدی - مهدی پنج‌شنبه 28 شهریور 1392 ساعت 11:53

سرکار خانم naina،

جداً از دیدن وبلاگ شما خوشحال شدم. تبیین و گسترش نگاه بنیان اندیشی در زندگی عمومی شاید مؤثرترین روش گسترش این جریان فکری باشد که حتی منجر به مباحثات در محافل خانوادگی و بحث های دوستانه خواهد شد.

با احترام
مهدی

ممنونم استاد. بنیان اندیشی موهبتی وصف ناشدنی به زندگی همه ما آورده. ودست و پای ما رو از قیدو بندهای بی خردانه که ضد جریان طبیعی زندگی است رها کرده . این وبلاگ به شکرانه این نعمت بزرگ و آرامش حاصل از آن تاسیس شده و امیدوارم از عهده مسئولیت هایش به خوبی برآید.
موید باشید.

NMR چهارشنبه 3 دی 1393 ساعت 11:05

ممنون.با اجازه بین آشنایان ،انتشار میدهم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد