ردپای یهودیان ایران

کشور ایران از ابتدای شکل گیری تا امروز همواره از بزرگ ‏ترین مراکز تجمع یهودیان در جهان بوده است که بسیاری از آنان هم اکنون به شکل آنوسی و مخفی، در لباس شیعه و سنی و بهایی و... به عنوان ایرانی مشغول زندگی در میان این مردم هستند. آنها هنگام ورود به این کشور، بیش ‏تر، مناطق خوش آب و هوا یا مناسب برای کشاورزی را برای اسکان انتخاب می‏ کردند و به هر مکانی که وارد می‏ شدند مهر و علامت خود را برآن منطقه می‏ گماردند.

یکی از این مناطق استان سمنان است که از زمان قدیم مرکز تجمع یهودیان بوده است. حتی قسمتی از آن را نیز به نام «اسرائیل» و روستای «ارمیا» می‏ شناختند. به دلیل ورود دسته‏ های مختلفی از یهودیان به آن منطقه، از همان ابتدا هر محله سمنان، زبان یئدیش مخصوص به خود را داشت که با یئدیش محله دیگر متفاوت بود.

جالب است که در شهریور سال 1391 صدا و سیمای مرکز سمنان در نقشه استان و شهرستان شاهرود، نام «اسرائیل» را درج کرد که ظاهراً اعتراض مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی را به دنبال داشت. و این خود نشان دهنده نفوذ یهودیان در آن منطقه است.




میر حسین موسوی، نخست وزیر وقت، پس از پیروزی انقلاب 57 و در سال 1361  نام روستای «اسرائیل» را به «قدس» تغییر داد.



 

هم اکنون در شهر سمنان تعداد بسیار زیادی «بانک» وجود دارد. اغراق نیست اگر بگوییم ساختمان‏ های شهر یک در میان بانک هستند. بر اساس آمار سرانه شعب در استانها و مراکز استان، سمنان، یزد و ایلام هرکدام با 54، 49 و 44 شعبه به ازای هر یکصد هزار نفر جمعیت، دارای بیش‏ ترین سرانه شعبه بانک در کشور هستند. اما سرانه شعب مراکز استان‌ها نشان می‌دهد، سمنان، کهکیلویه و بویراحمد و بوشهر بیش‏ ترین سرانه شعب بانکی را به خود اختصاص داده ‏اند.

بر اساس آمار هیئت‌های امناء بقاع متبرکه و سازمان اوقاف و امور خیریه، در کشور ایران در 15 استان کشور 33 پیامبر و انبیای قوم یهود مدفون هستند که به تفکیک هر استان در آذربایجان شرقی سه پیامبر، اصفهان و سمنان هر کدام پنج پیامبر، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، زنجان، لرستان و مرکزی یک پیامبر و استان فارس دو، قزوین چهار، گلستان دو، همدان دو، خوزستان دو و مازندران دو پیامبر الهی مدفون هستند.

در استان سمنان قبر پنج تن از پیامبران قبضه شده یهود موجود است که ظاهراً دو تن از آن‏ها «دانیال» هستند.

1-  پیغمبران (سام و لام) شهرستان سمنان، شمال شرقی سمنان

2 -  ارمیا شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای ارمیا

3-   حضرت جرجیس شهرستان شاهرود، بیارجمند، خوارتوران

4-   حضرت دانیال شهرستان شاهرود، شهر میامی، روستای سوداغلن

5-  دانیال پیغمبر شهرستان شاهرود، روستای کالپوش

***

امکان ندارد در مورد  سمنان صحبت کنیم و نام هژبر یزدانی یکی از چهره‌های مشهور اقتصادی ر‌‌ژیم پهلوی و بزرگ‏ ترین گله‏ دار در اصل یهودی ایران، به میان نیاید. او در سال 1313 در سنگسر سمنان به دنیا آمد و خیلی زود وارد دنیای سیاست و اقتصاد شد. وی را یکی از کلان سرمایه‌داران بهایی می‌شناسند که مسئولیت‌های مهمی  در عرصه تجارت به عهده داشت. و در حالی که امپراطوری خود را هر روز گسترده‏ تر از پیش می‏ کرد، در دولت ارتشبد ازهاری به بهانه و اتهام تصرف غیرقانونی اموال عمومی از جمله 400 هکتار زمین‌های دولتی در اردستان یزد، معاونت در ضرب و شتم دسته‌جمعی منتهی به فوت جهانبخش انهاری و صدور چک بلامحل در بانک ملی شعبه حافظ بازداشت و در زندان قصر زندانی شد.

هژبر یزدانی در غروب بیست‌و‌یکم بهمن 1357، در پی باز ‌شدن در‌ زندان‌ها به همراه محرری رئیس وقت سازمان زندان‌ها، از زندان قصر گریخت و پس از مدت‌ها آوارگی خود را به آمریکای لاتین رساند و در کاستاریکا به همراه سناتور علی رضایی، سرمایه‌دار معروف و مالک کارخانه‌های نورد و لوله اهواز به کار دامپروری در سطح کلان مشغول شد.‌ اموالش بعد از انقلاب مصادره شد و به فرمان امام خمینی، علی طرخانی، اسدالله عسگراولادی و حبیب‌الله شفیق مأمور حفاظت از اموال وی شدند.

  

نظرات 4 + ارسال نظر
مفلح اسماعیلی جمعه 3 آذر 1396 ساعت 07:12

در پناه الله عزوجل وقران پرجلال سلامت وموفق باشید

ممنون. شما هم همین طور.

داود شنبه 11 آذر 1396 ساعت 20:08

سلام

یادداشت جالبی بود.
بند آخر نوشته یتان هم که قابل تامل بسیار است.

موفق و سربلند باشید.

سلام. تشکر می کنم.

سید محمد رضا حسینی دوشنبه 14 مهر 1399 ساعت 07:26

پیدا کنید ارتباط رییس جمهور حال و پیشین را در این قصه پر غصه و آیا ریشه و نسب ایشان تا چه حد به این طایفه و قوم نزدیکه؟؟؟؟

مردم استان سمنان همگی یهودی هستند. هرکس خود را سمنانی اصیل خطاب کند، یعنی یهودیست.

حام پنج‌شنبه 23 آذر 1402 ساعت 12:54

سپاس
برای همین است که مردم قومس هنگام رسیدن لشکر اعراب به استقبال آنها رفته صلح می کنند ... .و مردم دماوند و ... و مردم همدان .... و مردم اصفهان و .... مردم شوش و .....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد